FASTE LÆSERE

tirsdag den 14. januar 2014

GLUTENFRI.

Nu er jeg klar - 
klar til at se om jeg får det bedre, hvis jeg undlader gluten. 
Det har længe været min mening at gå i gang, men at starte på det i december, ja - det er jo umuligt. 
Tænk alle de gode juleøl, jeg så havde måttet undvære - så hellere lide. 
Nu er jeg så i gang og har været flittig i køkkenet de sidste par dage. Det er blevet til et grovbrød - et "rugbrød" og en kage. 



Grovbrødet er med mandler og fundet på Alletiders Kogebog. 
Et lækkert brød med en skøn sprød skorpe. Dog vil jeg undlade anis- og fennikelfrø næste gang. Det smager godt, men jeg bliver hurtigt træt af den gennemtrængende smag.

"Rugbrødet" er fra FriMad.dk - en fin erstatning for rugbrød, og også her er der mulighed for at lege lidt med ingredienserne. Siden er i øvrigt fyldt med masser af gode opskrifter på glutenfri mad.

Opskriften på kagen har jeg fundet på en amerikansk app med glutenfri opskrifter, så den tillader jeg mig at lade gå videre her

250 g smør
250 g sukker
3 æg
100 g polenta (majsmel)
250 g mandelmel
1 tsk bagepulver 
Skal fra 3 citroner
45 ml citronsaft

Kagen har en fin smag og en god konsistens, selv om jeg lige har opdaget at jeg da ikke fik puttet bagepulver i. Min kage er også uden citronskal, da jeg kun havde alm. citroner med overfladebehandling.
Kagen smagte dejligt med letpisket flødeskum, og i opskriften foreslår de at man laver en jordbærsovs til.

  
JP har sagt jer til at være forsøgskanin til at der også her bliver leget lidt med opskriften, så det vil i helt sikkert blive belemret med senere. 

Jeg er glad for at være kommet i gang - forsøger at glæde mig til nye muligheder og ikke fokusere på hvad jeg ikke kan spise/drikke, dog bliver det jo lidt sværere at gå ud at spise, men så må jeg jo have en lille "madpakke" med i tasken, med et par stykker glutenfri brød. 
Den helt store prøve bliver, når vi skal til Tyskland sidst i februar, men jeg tror nok at jeg forsøger mig med et par mørke øl, ugen inden - ellers må jeg jo holde mig til vin. 

7 kommentarer:

  1. Flot ny opsætning af bloggen!!
    PØJ PØJ med eksperimenterne. Vores datter er igang med at skabe en hverdag ud fra FODMAP, som er både gluten, laktose, sukker... fri.
    Det giver lidt udfordringer når hun er på besøg, men opskrifterne i hende kogebog (er dansk) er ret lækre... det er mere vores vaner der spænder ben!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Anne - det var på tide at bloggen fik et nyt look.
      Jeg har længe brugt laktosefrie produkter og turen er nu kommet til gluten. Sukkeret prøver jeg at begrænse - dog ikke i kager, men dem spiser jeg ikke så ofte.
      Det går fint i dagligdagen, men det er sværere når man skal "belaste" andre med ens nye vaner.

      Slet
  2. Det bliver spændende, om det er bedre for dig at undvære gluten. Sikke lækre sager du har bagt!

    SvarSlet
  3. Både brød og kage ser i hvert fald lækre ud, altså lige rent bortset fra flødeskummet på kagen ☺☺. Held og lykke med projektet.

    SvarSlet
  4. Kommer du forbi, skal du nok få kagen - uden flødeskum.
    Knus.

    SvarSlet